Dragă cititorule, dacă te-a tentat cifra din titlu, dar habar nu ai ce sunt întreprinderile sociale sau economia socială, ar trebui să o luăm cu începutul.

Ce este economia socială?

Economia socială (numită şi „economie solidară” sau „al treilea sector) s-a dezvoltat din necesitatea de a găsi soluţii noi, inovatoare unor probleme sociale, economice sau de mediu ale comunităţilor şi pentru satisfacerea nevoilor membrilor comunităţii care sunt ignorate sau insuficient acoperite de sectorul public sau privat.

Scopul principal al economiei sociale, în comparaţie cu scopul economiei de piaţă, nu este obţinerea de profit, ci constă în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi oferirea de noi oportunităţi pentru persoanele dezavantajate sau făcând parte din categorii vulnerabile. Mai multe detalii pe ies.org.ro.

EMES – European Research Network propune un set de criterii comune economice şi sociale pentru identificarea organizaţiilor ce pot fi denumite „întreprinderi sociale”:

Criterii economice: activitate continuă de producere de bunuri şi/sau vânzări de servicii, un grad ridicat de autonomie, un nivel semnificativ de risc economic, un volum minim de muncă plătită (nivel ridicat de bazare pe voluntari)

Criterii sociale: un scop explicit în beneficiul comunităţii, o iniţiativă lansată de un grup de cetăţeni, puterea de luare a deciziilor nu se bazează pe proprietatea de capital, o natură participatorie care implică diferitele părţi afectate de activitate, distribuire limitată a profitului. Mai multe detalii pe economiesociala.anr.gov.ro.

Ce sunt întreprinderile sociale?

Formele principale de organizare ale economiei sociale sunt asociaţiile şi fundaţiile, cooperativele şi societăţile mutuale.

Întreprinderea socială este un operator în economia socială al cărui principal obiectiv este mai degrabă să aibǎ impact social decât să aducă profit proprietarilor sau acţionarilor. Operează prin furnizarea de bunuri şi servicii pentru piaţă într-o manieră antreprenorială şi inovativă şi îşi utilizează profiturile în principal pentru a-şi atinge obiectivele sociale. Este condusă în mod responsabil şi deschis şi, în special, implică angajaţii, consumatorii şi stakeholderii afectaţi de activităţile sale economice. Social Business Initiative of the European Commission, COM (2011). Mai multe detalii in Atlasul Economiei Sociale.

Acum, că ţi-ai făcut cât de cât o idee despre ce înseamnă o afacere socială, putem trece mai departe.

Alătură-te Portofoliului NESsT

NESsT este un catalizator pentru întrepriderile sociale din piețele emergente, iar în colaborare cu Fundaţia UniCredit Milano, UniCredit Bank şi UniCredit Business Integrated Solutions derulează programul ”The Power of Social Enterprise – Bringing Dignified Jobs and Income to At Risk Communities” pentru sprijinirea afacerilor sociale din România.

NESsT va investi granturi în valoare totală de 25 000 euro în cele mai promiţătoare două afaceri sociale care se vor alătură portofoliului său şi vor beneficia pe termen lung (3-5 ani) de susţinere financiară adaptată nevoilor lor, de un program de mentorat în afaceri şi de oportunităţi de networking strategic.

Cele mai bune trei afaceri finaliste din ultima etapă de selecţie vor câstiga câte un premiu suplimentar în valoare totală de 10 000 euro.

Programul se adresează atât întreprinderilor sociale, cât și tuturor afacerilor înființate și conduse de ONG-uri, persoane fizice, cooperative sau diferite tipuri de entități comerciale (PFA, SRL, II) care sunt motivate de rezolvarea unei probleme sociale și care respectă principiile economiei sociale. De asemenea, ele trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  • Să aibă sediul în România.
  • Să folosească soluții bazate pe piață (soluții de business) pentru a crea locuri de muncă decente, a oferi servicii de plasare pe piața muncii sau oportunități reale de generare de venituri pentru grupuri marginalizate. În același timp, afacerile trebuie să aibă potențial de a ajuta membrii comunității să depășească obstacolele multiple care le împiedică accesul la piața de muncă formală.
  • Să fie conduse de o echipă dispusă să se implice activ în program pe parcursul procesului de analiză și selecție.

Calendarul programului

  • 24 iunie – data limită pentru aplicare
  • 1 iulie – selectarea a 20 de afaceri pentru prima etapă a programului
  • 2 august – selectarea a 5-7 afaceri care vor primi mentorat şi suport în elaborarea strategiei de business
  • 15 septembrie – selectarea a trei afaceri pentru etapa finală de selecţie şi scrierea planului de investiție
  • 12 octombrie – şedinţa comisiei de investiţie
  • 18 octombrie – intrarea în portofoliul NESsT

Mai multe detalii despre program găsiți aici, iar pentru formularul de înscriere accesați nesstforms.formstack.com.

Completarea formularului de aplicare, durează aproximativ trei ore.

Sursă foto.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here